CITAT:
Mýtus desátý -
Dodatečné přísady do motorových olejů
(AutoEXPERT, červenec,
září 2005)
Výběr z popisů výrobků:
... je to aditivum pro kov a ne pro
motorový
olej ...
... molekulárně se váže na kov a prolíná do mezikrystalických prostor
povrchové
vrstvy ...
... nová generace aditiv pracujících na principu penetrantní chemisorpce
...
... chrání kovy stálou syntetickou molekulární vazbou ...
... obsahuje chlor, ale ve vázané formě ...
... pod tlakem se spojí s kovovým povrchem a vytvářejí novou
metalo-organickou
látku ...
... díky elektromagnetické polarizaci se molekuly uhlíkového řetězce
spojí s
povrchem ...
... metoda permanentí difúze do povrchu kovů ...
... hloubková mikrodifúze maziva ...
Dodatečné přísady do motorových olejů
jsou velmi
oblíbené produkty a myslím, že se i dobře prodávají. Vždyť kdo by odolal
velmi
učenému vysvětlení jejich působení a údajným vynikajícím účinkům. Ukázky
z
takových textů, kterými jsou dodatečná olejová aditiva propagována, jsou
uvedeny
výše. Všechny znějí moc hezky. Zásadní potíž je ale v tom, že to jsou
naprosté
chemické a fyzikální nesmysly, které mají za úkol zmást zákazníka a
nalákat jej
ke koupi.
Přečtěte si ještě jednou nahoře uvedený výběr z popisu působení aditiv a
přiznejte si, pokud nejste zrovna chemik, že takové učené formulace
dokáží
člověka zlomit a přesvědčit jej ke koupi. A právě na tom je založen
prodej
těchto aditiv - na malé informovanosti zákazníka a na jeho neznalosti
chemických
zákonitostí. Bohužel, podobné praktiky se začínají dostávat i do
marketingové
podpory prodeje některých motorových olejů.
Mechanismus působeníDodatečných aditiv do motorových olejů je několik. Většina motoristů už
odmítá
aditiva s obsahem pevných částeček teflonu z důvodů možného ucpávání
olejového
filtru po vyčerpání dispersantních přísad v oleji. Podívejme se spíše na
další
aditiva, rozpustná, která mají údajně snížit tření v motoru až o 80 %.
Již samotný motorový olej obsahuje mazivostní a protizáděrové přísady,
které
vytvářejí mazivostní film na povrchu kovů a chrání tak jednu třecí
plochu proti
přímému kontaktu s protilehlou plochou. A na úplně stejném principu
působí
všechna dodatečná mazivostní aditiva, která se honosí různými
molekulárními
mechanismy a permanentními difúzemi. Pokud do motorového oleje přilijeme
dodatečnou mazivostní přísadu, dodáme oleji vlastnost, kterou už olej
má.
Životnost motoruJe třeba říci, že dodatečná aditiva obsahují většinou jiné mazivostní
látky, než
jsou v motorovém oleji. Mazivostní přísady v dodatečných aditivech jsou
opravdu
většinou účinnější než ty, které jsou v motorovém oleji a opravdu při
jejich
použití dochází k mírnému snížení tření a motorista je přesvědčen, že
udělal pro
motor to nejlepší. Je samozřejmé, že tyto �ázračné�látky všechny
olejářské
firmy znají, ale přesto je nepoužívají. Kvalitní motorový olej má totiž
motor
také chránit proti korozi. A právě tady nastává problém. Motorový olej
je
vyroben tak, aby dobře mazal i při mezném či suchém tření a současně
nezpůsoboval korozi motoru. To u těch zázračných mazivostních přísad
neplatí.
Každé zlepšení mazivosti je doprovázeno velkým nebezpečím korozivního
působení,
nebezpečné jsou zejména produkty rozkladu těchto přísad. A k jejich
rozkladu při
provozu nutně dochází.
Vezměme si například typické přísady s obsahem chloru. Těch je na trhu
nejvíce,
i když s �hlorem ve vázané formě�(jiný chlor ve sloučeninách ani
neexistuje).
Určitě se bude zdát, že motor běží lehčeji, je tišší. Není divu, vždyť
chlorované parafíny mají jedny z nejlepších mazivostních vlastností a
používají
se třeba při obrábění. Motor ale začíná pomalu ale jistě korodovat. Rok
není nic
poznat, všechno je v pořádku. Po dvou letech také. Jakmile ale bude mít
motor
najeto s dodatečnými aditivy dostatečný počet kilometrů, začnou se
pomalu
projevovat příznaky koroze, se všemi důsledky na vlastnosti motoru a
jeho
životnost. Podobný průběh má i používání jiných, nechlorovaných, ale
stejně
agresivních aditiv.
Zážehové motoryU benzinových motorů je životnost motorového oleje více závislá na
samotné
kvalitě oleje. V benzinových motorech je díky spalování benzinu a díky
jeho
vyšší spotřebě oproti naftě vyšší teplota, což má vliv na rychlejší
chemickou
degradaci oleje. Také se setkáváme se stálým zvyšováním objemového
výkonu motorů
osobních automobilů, mění se charakter provozu, zejména ve velkých
městských
aglomeracích, protože provoz je hustější, častěji se rozjíždíme a
akcelerujeme.
Stejně jako u dieselových motorů se i zde začaly používat EGR ventily
recirkulující výfukové plyny zpět do válců, mění se systémy vstřikování.
To vše
má velký vliv na rychlejší degradaci oleje a často se setkávám s oleji z
nových
motorů, které po doporučeném intervalu výměny vypadají velmi špatně, což
snižuje
životnost motoru.
Vždy bez dodatečných přísadŽádná z těch zázračných látek v dodatečných aditivech není nic nového.
Jejich
mazivostní účinnost je známá, známé jsou však také jejich korozívní
účinky. A
kdyby někdo někdy vynalezl zázračnou látku, pak ji jistě bude ve velkém
prodávat
velkým olejářským společnostem a nebude se vnucovat po malých lahvičkách
motoristům v maloobchodě. Proto je jediná spolehlivá rada pro všechny
motoristy:
nedávejte do motoru nic kromě motorového oleje. Jen tak svému autu
prospějete.
Příště:V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme
mýtus na
téma:
Srovnávací testy olejůIng. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav
technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz